Hallo! Wat fijn dat je peuter/kleuter naar onze klas komt! Dit schooljaar zit je kindje in een menggroep. Samen met juf Annelien maken we er een fantastisch schooljaar van! – Vele groetjes, Jules!
Waarom twee leeftijdsgroepen samen?
Een leeftijdsgemengde klas is een zeer kleurrijke klas. Verschillende leeftijden, niveaus, interesses en sterktes worden door elkaar ‘geschud’.
• Kleuters verschillen erg veel van elkaar. In elke klas wordt er gedifferentieerd. In een leeftijdsgemengde groep wordt er dus, vanzelfsprekend, gekeken naar het niveau van elke kleuter. Wat kunnen ze allemaal al? Wat gaat makkelijk? Wat nog moeilijk?
• Gedurende het jaar blijven deze kleuters in één klas samenzitten en zo hebben de kleuters een 'veilig gevoel' binnen de klas.
• Onderzoeken hebben aangetoond dat deze kinderen in heterogene groepen sociaal vaardiger zijn, ze helpen elkaar, hebben aandacht voor elkaars problemen en ze durven vlugger hulp vragen aan elkaar en werken zelfstandiger, ze zijn minder afhankelijk.
• De leerkracht differentieert de hele dag door, er wordt flexibel omgesprongen met gevarieerde didactische werkvormen. Dit zorgt er ook voor dat kinderen een grote zelfstandigheid verwerven wat een goede voorbereiding is voor het latere zelfstandig werken. Peuters kunnen leren van de eerste kleuterklas, de peuters die wat meer uitdaging nodig hebben kunnen aansluiten bij de eerste kleuterklas en kleuters bij wie een activiteit nog moeilijk gaat kunnen aansluiten bij een eenvoudigere opdracht en zo verder ontwikkelen.
• Ook in het hoekenwerk (speel- en leerzones) wordt gezorgd voor een gevarieerd aanbod zodat er steeds genoeg gedifferentieerd gewerkt wordt. Leren staat hierbij centraal, zowel cognitief, sociaal-emotioneel als motorisch.
• Er wordt over gewaakt dat ook uw peuter voldoende zorg, begeleiding en uitdaging krijgt gedurende het hele schooljaar zodat een vlotte overstap naar het komende schooljaar kan worden gegarandeerd.
In de praktijk
• Het aanbod is niet programmagericht maar thematisch gericht.
• Het aanbod is aangepast aan de individuele ontwikkeling van elke kleuter.
• Activiteiten aanbieden waarin ervaringen kunnen opgedaan worden.
• Goed kleuteronderwijs is niet afhankelijk van de wijze van groeperen van kleuters.
• Goed kleuteronderwijs is afhankelijk van de gerichte aanpak van de kleuterleerkracht met oog voor het welbevinden en de betrokkenheid van de kleuters.
Nadelen:
• Activiteit specifiek aan bepaalde leeftijd kan voor anderen niet (bv, sportdag, toneel)
Oplossing nadelen:
• Allemaal van organisatorische aard: goede aanpak, afspraken, organisatie kunnen deze nadelen oplossen.
Voordelen:
• Leren van elkaar
• Sluit beter aan bij ontwikkelingsniveau van elk kind
• Positief effect op het zelfbeeld
• Vlugger zelfredzaam
• Sterker in probleemoplossend denken
• Meer aangesproken op sociale vaardigheden
• Leren voldoende
Dit allemaal heeft betrekking op de ontwikkeling van de kinderen.
Wij gaan er alvast voor zorgen dat uw peuter/kleuter met de beste (onderwijs)zorgen zal omringd worden!
In de klas
Op niveau van de peuter en kleuter, en met oog voor het welbevinden van elk kind, gaan we samen met de klaspop Jules hele leuke dingen beleven. We gaan de zelfstandigheid bevorderen, taalvaardigheid stimuleren, experimenteren en samen heel veel plezier beleven!
Activiteiten in de klas
In de klas is een gevarieerd, leuk en educatief aanbod aanwezig. Heel wat muzische en motorische activiteiten vinden er plaats zoals schilderen met verschillende soorten materialen, scheuren en allerlei materialen om de fijne motoriek te stimuleren, knippen en lijmen, boetseren met o.a. plasticine, klei en zoutdeeg. Stempelen, kleuren, tekenen, puzzelen, spelletjes, denkactiviteiten, muziek maken en beluisteren, dansen, zingen, probleemoplossend denken en nog veel meer. De klas is onderverdeeld in verschillende hoeken (speel- en leerzones) waar je kleuter/peuter zich volop kan uitleven. Er is een beweeghoek met glijbaan, een constructiehoek, een autohoek, een boekenhoek, een poppenhoek, een zandtafel, een ontdektafel en veel meer. Deze hoeken worden regelmatig, vaak per thema aangepast. Per thema ontvangen jullie dan ook een nieuwsbrief met de activiteiten die we tijdens dat thema gaan doen. Bij de jongste kleuters/peuters is het erg belangrijk dat ze heel veel kunnen bewegen, ook experimenteren met verschillende soorten materialen en vele technieken aanleren. De kinderen krijgen af en toe hun ‘knutselzak’ mee naar huis. Aan de hand van wat er in de zak zit, kan je kleuter vertellen wat hij/zij gedaan heeft.
Wie is Jules?
Jules is een vriendje in de klas. Sinds enkele jaren gebruiken we dit taalondersteuningsprogramma. Dit biedt allerlei activiteiten rond woordenschatontwikkeling, spreken, luisteren en ervaringen opdoen met de gesproken taal. Een belangrijke rol speelt hierbij de handpop Jules, die voor de kleuters een vriendje en vertrouwenspersoon wordt. Jules speelt in veel activiteiten mee en is een hoofdpersonage van de voorleesverhalen. Als je kleuter jarig is, mag Jules zelfs mee naar huis voor een gezellig logeerpartijtje.
Heen-en weer mapje
In het heen- en weermapje (plastic) zullen mededelingen en andere berichten gemeld worden. Het is een mapje dat telkens de volgende dag terug meegegeven wordt aan jullie kleuter. We gebruiken dit voor een vlotte communicatie. Graag naar school komen en je goed in je vel voelen is voor ons héél belangrijk! Heb je vragen, mededelingen of een probleem, dan kan dit via het mapje. Jullie kunnen mij ook steeds contacteren via mail: annelien.cael@vuurtorendrongen.be. Of aarzel niet om mij aan te spreken na schooltijd.
Verzorging van de kleuter
Vuile neuzen: om alle snotjes weg te werken, vragen we graag van iedereen een doos met papieren zakdoeken.
Voor de vuile snoetjes vragen we graag van iedereen een pakje vochtige doekjes.
Voor de kleuters/peuters die nog een luier dragen: graag een extra pakje vochtige doekjes en ook een pak luiersvoor in de klas. We vragen bij voorkeur om de luiers met kleefstrips mee te geven en geen luierbroekjes. Dit om praktische redenen, het uitkleden vraagt soms heel wat tijd terwijl er ondertussen andere activiteiten bezig zijn.
Ook graag genaamtekende reservekleertjes meegeven aan de start van het schooljaar! Een ongelukje kan altijd eens gebeuren.
Tijdens een aantal dagen in de week komt juf Wendy helpen.
Zij is onze kinderverzorgster en geeft ook kleuteryoga en relaxatieoefeningen.
Toiletbezoek
In de klas hebben we een eigen toilet. Dit is heel praktisch om de kleuters te begeleiden naar zindelijkheid. Gelieve jullie kleuter steeds gemakkelijke kledij aan te doen (bretellen, ceinturen, body’s en skinny jeans zijn mooi, maar niet bevorderlijk voor een comfortabel toiletbezoek). Alvast bedankt
Slaap en rustmoment tijdens de dag
Om 12u30 (na het middagmaal) is er de mogelijkheid om even te slapen in de klas, dit tot maximum 14u. Je mag zeker een fopspeen, doekje of knuffel meegeven met je kleuter/peuter. Juf Nathalie helpt de kleuters mee in bed tijdens de middag.
Bewegingsopvoeding
2 x per week (op dinsdag en donderdag) krijgen we leuke bewegingslesjes van meester Eddy en meester Tim. Grootmotorisch bewegen, klimmen, klauteren, rollen, springen, huppelen, hinkelen, … . Wist je ook dat er tijdens de speeltijden speel- en beweegkoffers zijn? Zo heeft iedereen iets om handen. Er zijn ook heel wat loopfietsen op school aanwezig, om veel te fietsen en het evenwicht te bevorderen. Voor de bewegingslesjes zijn sportschoenen/turnpantoffels met witte zolen nodig. Deze schoenen blijven op school.
Verjaardagsfeest in de klas:
Eten en drinken
Als middagmaal kun je kiezen tussen een warme maaltijd of een eigen lunchpakket/boterhammen. Een warme maaltijd wordt gegeten in de eetzaal, boterhammen worden opgegeten in de kleuterinkom. Gelieve de lunchdozen niet overvol te proppen maar een voor uw kind aanvaardbare hoeveelheid te voorzien. Anders kan het tafelen wel heel lang duren. Zowel bij de warme maaltijd als bij het eigen lunchpakket/boterhammen is de nodige begeleiding voorzien.
Open onthaal en de onthaalkring
Bij de opstart van de dag komen alle klasgenootjes binnen. Iedereen leert er zelfstandig zijn schooltas leeg te maken en daarna mogen de kinderen spelen in de hoekjes in de klas. Zo krijgt de juf de kans om de kleuters/peuters optimaal te begeleiden, de ochtendverdrietjes te troosten, gesprekjes aan te gaan met de kinderen en ook even mee te spelen. Dit ‘open onthaal’ is een waardevol moment waarin de kleuters/peuters na de ochtenddrukte tot rust komen in hun vertrouwde en veilige speelomgeving.
Rond 9u komen we met z’n allen samen in de onthaalkring in de klas. Hier komen de dagelijks terugkerende rituelen aan bod, alsook vele klassikale activiteiten doorheen de dag. De kleuters/peuters krijgen er vele spreekkansen en leren er luisteren naar elkaar. Er worden verhalen verteld, er wordt gezongen, muziek gemaakt, gedanst, vele bewegings- en rustmomenten, allerlei spelletjes en uiteraard nog veel meer. Jonge kinderen hebben heel wat nood aan structuur. De onthaalkring met de vele terugkerende rituelen zorgen hier alvast voor veiligheid en brengen orde en regelmaat.
Elke dag heeft een kleur:
Maandag: groen
Dinsdag: geel
Woensdag: roze
Donderdag: blauw
Vrijdag: oranje
Zaterdag: rood
Zondag: paars
Het weer:
Elke dag kijken we welk weer het is, we duiden het aan met een zon, wolk met zon, regenwolk, sneeuw, … .
Kindje van de dag:
Elke ochtend wordt er een nieuw kindje van de dag gekozen. Het symbooltje/foto wordt uit een doosje getrokken. Als je kleuter/peuter kindje van de dag geweest is, gaat het symbooltje in een ander doosje. Wanneer alle vriendjes aan bod zijn geweest en alle symbooltjes dus uit de doos zijn, begint de loting opnieuw. Zo krijgt iedereen evenveel kans om kindje van de dag te zijn. Hij/zij mag dan voor Jules zorgen, naast de juf zitten, helpen met de kalenders, vooraan in de rij staan, een dagje extra in de belangstelling!
Algemeen
- Wij mogen geen medicatie toedienen aan de kinderen zonder briefje van de dokter. Denk eraan dit te vragen aan de dokter.
- Wij werken in de klas rond thema’s. U krijgt hier telkens een themabrief over. Indien u boeken, allerlei materiaal of spelletjes rond het thema heeft, mag je dat steeds meegeven (telkens de naam er op).
- Wij vragen ook om alles wat meekomt naar school te voorzien van de naam van je kind (jassen, mutsen, sjaal, fruitdoos, flesje water, boekentas, reservekleertjes, doekje en fopspeen).
- Op vrijdagvoormiddag gaan we naar de BOSTORIE, dit is een speelbosje met buitenklas dichtbij de school. Dit doen we samen met Juf Evelien en haar klasvriendjes. Graag ravotschoenen of laarsjes aan die dag!
- De peuters en hun ouders zijn bij de opstart steeds welkom in de klas vanaf 8u15, de kleuters van de eerste kleuterklas worden aan de poort afgezet en worden na het belsignaal van 8u30 naar de klas begeleid.
- 1 keer per week komt juf Jolien met ons spelen. Zij is een vrijwilligster met een groot hart voor kinderen en een extra paar ogen en handen voor de juf.
- We hanteren steeds de op dat moment van kracht zijnde corona-maatregelen. We wassen ook regelmatig onze handen en zorgen ervoor dat de tafels en het speelgoed ontsmet worden.
Bedankt voor de medewerking! Wij kijken erg uit naar het nieuwe schooljaar!
Veel liefs, juf Annelien, juf Wendy, juf Jolien, meester Eddy, meester Tim en Jules!